Pluto, Planet Kerdil

Pluto pada 14 Julai 2015. Gambar diambil oleh New Horizons.



Makmal Fizik Gunaan Universiti NASA / Johns Hopkins / Sou

Ketika banyak dari kita masih kecil, Pluto adalah planet kesembilan dari sistem suria kita. Oleh itu, ada kejutan dan kemarahan ketika Pluto diturunkan. Inilah yang kurus dari apa yang pernah dikenali sebagai planet terkecil Matahari kita — dan bagaimana ia mendapat namanya!

Pada tahun 2006, ahli astronomi mengelaskan semula Pluto dari planet rasmi menjadiplanet kerdil. Yang dikatakan, ia masih dianggap sebagai salah satu badan terbesar di Kuiper Belt, sekumpulan objek berais di pinggir sistem suria kita.

Kerana Pluto adalah objek terbesar di wilayah ini, ada yang menyebutnyaRaja Sabuk Kuiper.

Saiznya relatif, mungkin. Pluto selebar 1.400 batu (2.380 km). Itu kira-kira separuh lebar Amerika Syarikat, atau ⅔ lebar Bumi Bumi.

Apa yang Menentukan Planet?

Peraturan sekarang telah dibuat. Menurut Kesatuan Astronomi Antarabangsa (SAYA AMBIL):

  1. Ia mesti mengorbit Matahari
  2. Ia mesti berbentuk bulat (cukup besar untuk graviti untuk mengikatnya menjadi bola bulat)
  3. Ia mesti membersihkan objek lain dari orbitnya.

Pluto tidak memenuhi peraturan ketiga. Ia mengorbit di antara badan berais terapung lain di Kuiper Belt.

Sementara planet-planet lain bergerak mengelilingi Matahari dalam lingkaran yang hampir sempurna, Pluto mengambil jalan berbentuk bujur dan Matahari tidak berada di dekat pusatnya. Jalan Pluto juga lebih condong daripada pesawat yang baik dan teratur di mana kebanyakan planet lain mengorbit.

solarsystem_side.en__1_full_width.png
Kredit gambar:NASA.

Apa itu Planet Kerdil?

Planet kerdil juga mempunyai definisi. Ia mesti memenuhi kriteria planet di atas dan juga peraturan keempat: ia mestilah bukan satelit.

Terdapat beratus-ratus planet kerdil. Beberapa planet kerdil yang lebih terkenal ialah Ceres dan Eris.

Beberapa orang bertanya apakah Pluto adalah asteroid. Sebenarnya, ia disebut plutoid atau kerdil es kerana ia mempunyai orbit di luar Neptunus (ditambah, sangat sejuk).

Walau bagaimanapun, Ceres sangat kecil (terutama dibandingkan dengan Pluto) sehingga diklasifikasikan sebagai planet kerdil dan asteroid. Ini adalah salah satu planet kerdil terkecil tetapi juga salah satu asteroid terbesar, merangkumi kira-kira seperempat jisim tali pinggang asteroid.

    Perbahasan yang Tidak Berakhir

    Perbahasan mengenai status planet Pluto berterusan, bahkan di kalangan ahli astronomi. Ada yang berpendapat bahawa status planet rasmi Pluto harus dipulihkan.

    Mereka menunjukkan bahawa syarat bahawa planet mesti membersihkan objek lain dari orbit tidak masuk akal — dan terdapat banyak contoh.

    Ahli astronomi lain hari ini mengatakan bahawa nama itu tidak penting. Satu membuat perbandingan penamaan seperti memanggil pulau mana pun sebagai benua.

    Melawat Pluto

    Ketika artikel ini pertama kali ditulis (pada tahun 2011), tidak ada kapal angkasa yang pernah mengunjungi Pluto! Tetapi aNASAsiasatan bernama New Horizons dilancarkan pada 19 Januari 2006, dan tiba di kejiranan Pluto pada bulan Julai 2015. Sejak itu, kami telah menerima banyak gambar dekat Pluto - dan kami juga mengkaji kelebihan sistem suria kami dan bagaimana ia terbentuk.

    Planet kerdil jauh lebih kompleks dari segi geologi daripada yang kita bayangkan. Bukan sekadar bebola ais.

    • Pluto mempunyai langit biru dan gunung setinggi Rockies.
    • Terdapat puncak salji di Pluto — kecuali salji berwarna merah! Ini metana beku!
    • Pluto mempunyai glasier berbentuk hati yang berukuran Texas dan Oklahoma.

    Bagaimana rasanya mendarat di Pluto?Lihat animasi dan penjelasan yang berwarna-warni.

    Lebih Banyak Fakta Hebat Mengenai Pluto

    • Pluto mengorbit Matahari sekitar 3.6 bilion batu (5.8 bilion km) secara rata-rata, sekitar 40 kali lebih jauh dari Bumi.
    • Kami tidak pernah dapat hidup di Pluto. Kerana jaraknya sangat jauh dari Matahari, suhunya sekitar 400 darjah di bawah sifar Fahrenheit!
    • Sekiranya anda menimbang 100 paun di Bumi, berat anda hanya 7 paun di Pluto.
    • Sekiranya anda tinggal di Pluto, anda harus menjalani 248 tahun Bumi untuk meraikan ulang tahun pertama anda di tahun-tahun Pluto.
    • Sehari di Pluto berlangsung 153 jam, atau sekitar 6 hari Bumi.
    • Pluto mempunyai langit biru dan sangat kabur, berkat suasana nitrogen, metana, dan karbon monoksida yang tipis.
    • Pluto mempunyai 5 bulan. Yang terbesar, Charon, begitu besar sehingga Pluto dan Charon saling mengorbit seperti planet ganda.

    Bagaimana Pluto Ditemui?

    Pluto ditemui pada tahun 1930 di Observatorium Lowell di Flagstaff, Arizona, oleh ahli astronomi Clyde W. Tombaugh. Keberadaan planet ini sebenarnya diusulkan bertahun-tahun sebelumnya oleh Percival Lowell, yang berteori bahawa sedikit gangguan di orbit Uranus dan Neptunus disebabkan oleh tarikan gravitasi planet lain. Lowell bahkan membuat perhitungan untuk mengira di mana untuk mencari apa yang sekarang Pluto. Walaupun dia tidak berjaya menjumpai objek ini dengan kematiannya, pencarian diteruskan sehingga Tombaugh menemui planet kecil itu menggunakan teknik astronomi baru plat fotografi yang digabungkan dengan mikroskop berkedip.

    pluto-dog_0.jpg

    Mengapa Ia Disebut Pluto?

    • Tidak, nama Pluto bukan dari watak Disney Pluto (anjing Mickey Mouse)! Venetia Burney dari England, yang baru berusia 11 tahun ketika itu, mencadangkan nama Pluto pada tahun 1930. Kakeknya, seorang pustakawan, mengenali banyak ahli astronomi dan mengirimkannya kepada seorang rakan yang menghantar nama itu ke Balai Cerap Lowell. Dia satu-satunya gadis (setakat ini) yang telah menamakan dunia!
    • Pluto adalah nama dewa Rom dari Dunia Bawah (setara dengan Greek Hades).
    • Lima bulan Pluto juga mempunyai nama yang berkaitan dengan dunia bawah. Charon adalah nama perahu sungai Styx yang mengangkut jiwa di dunia bawah; Nix dinamakan untuk ibu Charon, yang juga dewi kegelapan dan malam; Hydra dinamakan untuk ular berkepala sembilan yang menjaga dunia bawah; Kerberos dinamai anjing berkepala mitologi Yunani; dan Styx dinamakan untuk sungai mitologi yang memisahkan dunia makhluk hidup dari alam orang mati.
    • Walaupun Pluto tidak dinamakan untuk watak Disney, Pluto the Dog membuat penampilan pertamanya dalam sebuah filem pada tahun 1930, pada tahun yang sama Tombaugh menemui planet kerdil! Tidak ada yang tahu jika ini adalah kebetulan yang pelik atau tidak. Lihatlah foto di atas dan ini adalah kebetulan yang sangat pelik!

    Sekali lagi, mungkin kita melihat apa yang ingin kita lihat.

    pluto-heart_full_width.jpg

    Suka belajar tentang ruang?Lawati planet Mars, jiran Bumi.

    Sumber:

    Almanak Petani Tua untuk Kanak-kanak, Jilid 2

    Perlukah Pluto menjadi Planet?

    Mencari Planet Sembilan

    Pluto semakin tidak dikenali oleh ...

    Bulan-bulan Sistem Suria: ...

    24 Perkara Pelik Tentang ...

    Peta Langit (Carta Bintang): Julai 2015

    Jangan Terlepas Meteor Terbaik Tahun Ini ...

    Peta Langit (Carta Bintang): Mei 2015

    Bagaimana Mencari Sirius, Bintang Anjing

    Apa itu Supermoon?

    Meteoroid, Meteor, dan ...

    Mars Oposisi 2020: Paling dekat dan ...

    Mengapa Pluto diturunkan menjadi planet kerdil, bagaimana Pluto mendapat namanya, fakta Pluto yang keren